Shah Alam, 3rd Mac 2024 – Dalam dekad yang lalu, peningkatan bilangan Gangguan Spektrum Autisme (ASD) diagnosis di Malaysia, seperti yang didedahkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Untuk menangani cabaran pengesanan awal ASD, Pusat Sumber Autisme Kebangsaan (NARC), Kolej Pengkomputeran, Informatik, dan Matematik (KPPIM) baru-baru ini bekerjasama dengan Kizzu Kids Rehabilitation and Enrichment Centre Shah Alam. bersama-sama, mereka menganjurkan Inisiatif Saringan Perkembangan Kanak-Kanak yang cemerlang (CDSI) bengkel di Dewan Al-Ghazali, KPPIM UiTM Shah Alam, menarik penyertaan yang bersemangat daripada pendidik dan profesional di seluruh Lembah Klang.
Objektif bengkel ini adalah jelas: untuk memperkenalkan guru tadika kepada saringan perkembangan kanak-kanak berasaskan aplikasi mudah alih. Dikenali sebagai "KiK" (ringkasan untuk “Kesedaran Intervensi Awal Kanak-Kanak”), aplikasi ini, dibangunkan oleh Kizzu, bertujuan untuk mengesan isu perkembangan awal, terutamanya pada kanak-kanak autisme. Saringan merangkumi kognitif, motor, ucapan, dan kemahiran sosial, serta perkembangan emosi. Dengan pengesanan awal, pendidik boleh lebih memahami dan menyokong keperluan kanak-kanak, menyelaraskan intervensi dengan keadaan yang berkaitan.
Kedai bengkel itu diperkayakan lagi dengan sesi perkongsian daripada pakar, termasuk Cik Aufa Binti Mustafa, seorang ahli terapi cara kerja di Kizzu Kids Rehabilitation and Enrichment Center. Ceramah beliau mengenai "Memahami Perkembangan Kanak-Kanak" menekankan pada pencapaian perkembangan dalam kognitif, ucapan, kemahiran sosial, kebolehan motor, penglihatan, dan pendengaran, serta peranan penting yang dimainkan oleh ibu bapa dan pendidik dalam pemantauan yang konsisten untuk mengesan mana-mana kawasan pembangunan yang mungkin memerlukan perhatian perubatan segera. Puan. Nurul Syafiqah Binti Abu Hassan, seorang lagi ahli terapi cara kerja dalam Program Intervensi Awal (EIP) di tengah, mendalami “Pengenalan kepada Gangguan Perkembangan,” memfokuskan kepada ASD, Gangguan Hiperaktifan Kekurangan Perhatian (ADHD), dan Gangguan Pemprosesan Deria (SPD). Ceramah itu mengetengahkan gejala, akibat pengesanan lewat, dan implikasi kepada komunikasi kanak-kanak, pendidikan, dan aktiviti harian
Bengkel amali ini amat mencerahkan kerana ia melibatkan kajian kes sebenar tentang isu perkembangan kanak-kanak dan penggunaan alat saringan digital. Peserta mendapat pengalaman langsung menggunakan aplikasi KiK, menerimanya secara positif, dan mencadangkan penggunaannya secara meluas dalam kalangan ibu bapa. Pendekatan proaktif ini, sejajar dengan Matlamat Pembangunan Mampan 3, 4, dan 11 (Kesihatan dan Kesejahteraan yang Baik, Pendidikan Berkualiti, dan Bandar dan Komuniti Lestari), memastikan sokongan tepat pada masanya untuk kanak-kanak dan melengkapkan penjaga dengan pengetahuan dan alat untuk perkembangan optimum.
Dengan inisiatif seperti bengkel CDSI, UiTM mengambil langkah penting ke hadapan dalam menangani cabaran yang semakin meningkat dalam pengesanan dan sokongan ASD, memupuk persekitaran yang lebih inklusif dan menyokong untuk pertumbuhan dan kesejahteraan kanak-kanak.