2019 |
Ishak, N Saya; Yusof, H M; Ramlee, M R H; Sidek, S N; Rusli, N Modul Interaksi untuk Kanak-kanak ASD Menggunakan Robot Rero (humanoid) Persidangan Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2019, ISBN: 9781728129716, (dipetik oleh 0). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Gangguan Spektrum Autisme, Robot Komersil, Gangguan Perkembangan, Campur Tangan Awal, Interaksi Manusia, Interaksi Robot Manusia, Medium Interaksi, Modul Interaksi, Pemulihan Pesakit, Robotik, Robot @ persidangan{Ishak2019, tajuk = {Modul Interaksi untuk Kanak-kanak ASD Menggunakan Robot Rero (humanoid)}, pengarang = {N I Ishak and H M Yusof and M R H Ramlee and S N Sidek and N Rusli}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85078867258&doi=10.1109%2fICOM47790.2019.8952038&rakan kongsi = 40&md5=8eadb9e644d78f52f44a76a6f57c8de4}, doi = {10.1109/ICOM47790.2019.8952038}, isbn = {9781728129716}, tahun = {2019}, tarikh = {2019-01-01}, jurnal = {2019 7th International Conference on Mechatronics Engineering, ICOM 2019}, penerbit = {Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc.}, abstrak = {Gangguan Spektrum Autisme (ASD) adalah gangguan neurologi dan perkembangan yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk memahami isyarat sosial dan berkomunikasi. Kerana ia bermula pada awal zaman kanak-kanak dan boleh bertahan sepanjang hayat seseorang, adalah penting untuk mengadakan intervensi awal dan pemulihan. Kajian terdahulu telah menunjukkan bahawa platform robotik membantu dan menggalakkan hasil positif dalam pemulihan kanak-kanak ASD. Intervensi awal melalui interaksi manusia-robot (HR) mempunyai potensi apabila digunakan untuk meningkatkan kemahiran komunikasi dan sosial kanak-kanak. Dalam penyelidikan ini, rangka kerja baharu telah dibangunkan yang menampilkan robot dan modul interaksi manusia. Robot komersial, Rero telah diterima pakai dan digunakan sebagai medium interaksi. Robot ini telah dipilih berdasarkan keupayaan dan keupayaannya yang boleh dikonfigurasikan semula untuk dibangunkan ke dalam pelbagai bentuk. Ia juga mudah alih, pertuturan didayakan, boleh dikawal, boleh diprogramkan, dan menarik. Lima modul interaksi telah dibangunkan dan kelulusan daripada guru dan ahli terapi pendidikan khas telah diminta. Modul-modul ini dicipta untuk membantu kanak-kanak untuk dapat meniru tindakan, ikut arahan, namakan objek, serta untuk memfokus dan memadankan warna. Pemerhatian daripada eksperimen menunjukkan bahawa kanak-kanak menikmati modul interaksi dengan median lebih daripada 70% markah dan terlibat dengan baik dengan robot dengan jenis modul tertentu. © 2019 IEEE.}, nota = {dipetik oleh 0}, kata kunci = {Gangguan Spektrum Autisme, Robot Komersil, Gangguan Perkembangan, Campur Tangan Awal, Interaksi Manusia, Interaksi Robot Manusia, Medium Interaksi, Modul Interaksi, Pemulihan Pesakit, Robotik, Robot}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Gangguan Spektrum Autisme (ASD) adalah gangguan neurologi dan perkembangan yang menjejaskan keupayaan seseorang untuk memahami isyarat sosial dan berkomunikasi. Kerana ia bermula pada awal zaman kanak-kanak dan boleh bertahan sepanjang hayat seseorang, adalah penting untuk mengadakan intervensi awal dan pemulihan. Kajian terdahulu telah menunjukkan bahawa platform robotik membantu dan menggalakkan hasil positif dalam pemulihan kanak-kanak ASD. Intervensi awal melalui interaksi manusia-robot (HR) mempunyai potensi apabila digunakan untuk meningkatkan kemahiran komunikasi dan sosial kanak-kanak. Dalam penyelidikan ini, rangka kerja baharu telah dibangunkan yang menampilkan robot dan modul interaksi manusia. Robot komersial, Rero telah diterima pakai dan digunakan sebagai medium interaksi. Robot ini telah dipilih berdasarkan keupayaan dan keupayaannya yang boleh dikonfigurasikan semula untuk dibangunkan ke dalam pelbagai bentuk. Ia juga mudah alih, pertuturan didayakan, boleh dikawal, boleh diprogramkan, dan menarik. Lima modul interaksi telah dibangunkan dan kelulusan daripada guru dan ahli terapi pendidikan khas telah diminta. Modul-modul ini dicipta untuk membantu kanak-kanak untuk dapat meniru tindakan, ikut arahan, namakan objek, serta untuk memfokus dan memadankan warna. Pemerhatian daripada eksperimen menunjukkan bahawa kanak-kanak menikmati modul interaksi dengan median lebih daripada 70% markah dan terlibat dengan baik dengan robot dengan jenis modul tertentu. © 2019 IEEE. |
Ujianadminnaacuitm2020-05-28T06:49:14+00:00
2019 |
Modul Interaksi untuk Kanak-kanak ASD Menggunakan Robot Rero (humanoid) Persidangan Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2019, ISBN: 9781728129716, (dipetik oleh 0). |