2019 |
Ong, BUKAN PERKATAAN Perubatan Komplementari dan Alternatif BMC, 19 (1), 2019, ISSN: 14726882, (dipetik oleh 0). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Remaja, Dewasa, Ubatan alternatif, Autisme, Gangguan Spektrum Autisme, Tingkah Laku Kanak-kanak, Hubungan Ibu Bapa Anak, Anak-anak, Terapi Pelengkap, Kajian Lintas Bahagian, Perempuan, Manusia, Bayi, Malaysia, Lelaki, Pertengahan umur, Ibu bapa, Kepuasan Peribadi, Prasekolah, Kanak-kanak Prasekolah, Psikologi, Soal selidik, Kepuasan hati, Kecekapan Sosial, Kemahiran sosial, Tinjauan, Hasil Rawatan @artikel{Ong2019, tajuk = {Kepuasan ibu bapa dan persepsi terhadap Kemajuan dalam mempengaruhi Amalan pendekatan kesihatan pelengkap pada kanak-kanak autisme: Tinjauan keratan rentas dari Negeri Sembilan, Malaysia}, pengarang = {J J Ong}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85071968009&doi = 10.1186% 2fs12906-019-2672-8&rakan kongsi = 40&md5=7357d9aa26c64a321790fee9aae89765}, doi = {10.1186/s12906-019-2672-8}, terbitan = {14726882}, tahun = {2019}, tarikh = {2019-01-01}, jurnal = {Perubatan Komplementari dan Alternatif BMC}, isi padu = {19}, nombor = {1}, penerbit = {BioMed Central Ltd.}, abstrak = {Latar belakang: Penggunaan pendekatan kesihatan pelengkap oleh ibu bapa (TIDAK) untuk kanak-kanak yang mengalami gangguan spektrum autisme (ASD) adalah perkara biasa walaupun terdapat bukti yang tidak pasti tentang manfaatnya. Ibu bapa sering mengamalkan CHA kerana tidak berpuas hati dengan rawatan konvensional. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kepuasan ibu bapa terhadap rawatan ASD dan persepsi mereka terhadap kemajuan dalam perkembangan anak mereka.. Penggunaan CHA oleh ibu bapa dalam kalangan kanak-kanak dengan ASD dan faktor-faktor yang berkaitan juga dinilai. Kaedah: Soal selidik yang ditadbir sendiri telah dilengkapkan oleh 48 ibu bapa yang mempunyai anak ASD di hospital rujukan tertiari tunggal di Malaysia. Analisis korelasi digunakan untuk meneroka perkaitan antara skor kepuasan ibu bapa, persepsi skor kemajuan dan penggunaan CHA. Keputusan: Penggunaan CHA dilaporkan oleh ibu bapa untuk 35.4% kanak-kanak dengan ASD dalam sampel. Ibu bapa yang kurang berpuas hati dengan rawatan konvensional dan ibu bapa yang merasakan kemajuan yang lebih lemah dalam perkembangan anak mereka lebih cenderung menggunakan CHA. Hubungan positif yang kukuh didapati antara kepuasan ibu bapa dengan skor rawatan ASD dan persepsi ibu bapa terhadap skor kemajuan, yang menunjukkan bahawa ibu bapa yang berpuas hati dengan rawatan lebih cenderung untuk melihat kemajuan yang lebih besar dalam perkembangan anak mereka. Peningkatan dalam kemajuan anak amat dihargai oleh ibu bapa dalam tingkah laku anak mereka (85.5%), kemahiran sosial (83.3%) dan kemahiran motor (77.1%). Kesimpulannya: Penggunaan CHA adalah biasa di kalangan kanak-kanak dengan ASD. Ibu bapa lebih cenderung untuk mengamalkan CHA apabila mereka kurang berpuas hati dengan rawatan konvensional dan merasakan kemajuan yang lebih buruk. Kajian berbilang pusat yang lebih besar diperlukan untuk meneroka lebih lanjut amalan CHA dalam kalangan kanak-kanak ASD di seluruh Malaysia. © 2019 Pengarang(s).}, nota = {dipetik oleh 0}, kata kunci = {Remaja, Dewasa, Ubatan alternatif, Autisme, Gangguan Spektrum Autisme, Tingkah Laku Kanak-kanak, Hubungan Ibu Bapa Anak, Anak-anak, Terapi Pelengkap, Kajian Lintas Bahagian, Perempuan, Manusia, Bayi, Malaysia, Lelaki, Pertengahan umur, Ibu bapa, Kepuasan Peribadi, Prasekolah, Kanak-kanak Prasekolah, Psikologi, Soal selidik, Kepuasan hati, Kecekapan Sosial, Kemahiran sosial, Tinjauan, Hasil Rawatan}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {artikel} } Latar belakang: Penggunaan pendekatan kesihatan pelengkap oleh ibu bapa (TIDAK) untuk kanak-kanak yang mengalami gangguan spektrum autisme (ASD) adalah perkara biasa walaupun terdapat bukti yang tidak pasti tentang manfaatnya. Ibu bapa sering mengamalkan CHA kerana tidak berpuas hati dengan rawatan konvensional. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kepuasan ibu bapa terhadap rawatan ASD dan persepsi mereka terhadap kemajuan dalam perkembangan anak mereka.. Penggunaan CHA oleh ibu bapa dalam kalangan kanak-kanak dengan ASD dan faktor-faktor yang berkaitan juga dinilai. Kaedah: Soal selidik yang ditadbir sendiri telah dilengkapkan oleh 48 ibu bapa yang mempunyai anak ASD di hospital rujukan tertiari tunggal di Malaysia. Analisis korelasi digunakan untuk meneroka perkaitan antara skor kepuasan ibu bapa, persepsi skor kemajuan dan penggunaan CHA. Keputusan: Penggunaan CHA dilaporkan oleh ibu bapa untuk 35.4% kanak-kanak dengan ASD dalam sampel. Ibu bapa yang kurang berpuas hati dengan rawatan konvensional dan ibu bapa yang merasakan kemajuan yang lebih lemah dalam perkembangan anak mereka lebih cenderung menggunakan CHA. Hubungan positif yang kukuh didapati antara kepuasan ibu bapa dengan skor rawatan ASD dan persepsi ibu bapa terhadap skor kemajuan, yang menunjukkan bahawa ibu bapa yang berpuas hati dengan rawatan lebih cenderung untuk melihat kemajuan yang lebih besar dalam perkembangan anak mereka. Peningkatan dalam kemajuan anak amat dihargai oleh ibu bapa dalam tingkah laku anak mereka (85.5%), kemahiran sosial (83.3%) dan kemahiran motor (77.1%). Kesimpulannya: Penggunaan CHA adalah biasa di kalangan kanak-kanak dengan ASD. Ibu bapa lebih cenderung untuk mengamalkan CHA apabila mereka kurang berpuas hati dengan rawatan konvensional dan merasakan kemajuan yang lebih buruk. Kajian berbilang pusat yang lebih besar diperlukan untuk meneroka lebih lanjut amalan CHA dalam kalangan kanak-kanak ASD di seluruh Malaysia. © 2019 Pengarang(s). |
2017 |
Bhagat, V; Haque, M; Simbak, N B; Husain, R Emotional regulation in autism spectrum disorders: A new proposed model for regulating emotions through parent education Artikel Jurnal Journal of Global Pharma Technology, 9 (7), hlm. 32-43, 2017, ISSN: 09758542, (dipetik oleh 0). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Adaptive Behavior, Amygdala, Autisme, Awareness, Kognisi, komorbiditi, Kerangka Konseptual, Cost Benefit Analysis, Pendidikan, Emosi, Emotional Disorder, Emotionality, Penjagaan Kesihatan, Health Promotion, Manusia, Impulsif, Belajar, Motivasi, Parent Education, Persepsi, Garis Panduan Amalan, Prefrontal Cortex, Kelaziman, Problem Behavior, Psychoeducation, Psychological Well Being, Kaji semula, Sex Difference, Kelakuan Sosial, Kognisi Sosial, Kecekapan Sosial, Social Learning @artikel{Bhagat201732, tajuk = {Emotional regulation in autism spectrum disorders: A new proposed model for regulating emotions through parent education}, pengarang = {V Bhagat and M Haque and N B Simbak and R Husain}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85021786235&rakan kongsi = 40&md5=ece2d7c28018f0c4526810e08e314461}, terbitan = {09758542}, tahun = {2017}, tarikh = {2017-01-01}, jurnal = {Journal of Global Pharma Technology}, isi padu = {9}, nombor = {7}, halaman = {32-43}, penerbit = {Journal of Global Pharma Technology}, abstrak = {Autism spectrum disorders (ASD) boleh menjejaskan semua bidang kehidupan kanak-kanak. One of the areas of the behavioral spectrum need to be focused is affected. Oleh itu, the study is enthused in impaired emotional regulation (ER) affecting children with ASD. The significance of ER is related to that promoting adaptive behavior in children; indeed, disturbed ER in ASD children leads to emotional and behavioral problems. Commonly children with ASD lack adaptive ER strategies thus they react impulsively and inadequately to emotional stimuli thus it affects their psychological well-being. Though ER in ASD children is intrinsic the nurturing of these children with an understanding of ER can promote better psychological wellbeing. Oleh itu, study objectives to examine a) the impact of ASD on their ER b) the impact of ER on the psychological wellbeing of children with ASD c) To develop awareness among these parents regarding the impact of ER on the psychological wellbeing of their ASD child. d) To propose a new model of parental education about ER and its significance on psychological wellbeing of ASD children. This study takes a base on the keenly examined past evidence on impaired ER in ASD children and its impact on the psychological wellbeing. Proposal for aiding ER through parental education has introduced. The conclusion drawn in this study is that the intervention can be more promising with educating parents regarding ER, may help their child to gain maximum from therapeutic intervention. The new proposed model of intervention extends the further scope for research in this regard. © 2009-2017, JGPT.}, nota = {dipetik oleh 0}, kata kunci = {Adaptive Behavior, Amygdala, Autisme, Awareness, Kognisi, komorbiditi, Kerangka Konseptual, Cost Benefit Analysis, Pendidikan, Emosi, Emotional Disorder, Emotionality, Penjagaan Kesihatan, Health Promotion, Manusia, Impulsif, Belajar, Motivasi, Parent Education, Persepsi, Garis Panduan Amalan, Prefrontal Cortex, Kelaziman, Problem Behavior, Psychoeducation, Psychological Well Being, Kaji semula, Sex Difference, Kelakuan Sosial, Kognisi Sosial, Kecekapan Sosial, Social Learning}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {artikel} } Autism spectrum disorders (ASD) boleh menjejaskan semua bidang kehidupan kanak-kanak. One of the areas of the behavioral spectrum need to be focused is affected. Oleh itu, the study is enthused in impaired emotional regulation (ER) affecting children with ASD. The significance of ER is related to that promoting adaptive behavior in children; indeed, disturbed ER in ASD children leads to emotional and behavioral problems. Commonly children with ASD lack adaptive ER strategies thus they react impulsively and inadequately to emotional stimuli thus it affects their psychological well-being. Though ER in ASD children is intrinsic the nurturing of these children with an understanding of ER can promote better psychological wellbeing. Oleh itu, study objectives to examine a) the impact of ASD on their ER b) the impact of ER on the psychological wellbeing of children with ASD c) To develop awareness among these parents regarding the impact of ER on the psychological wellbeing of their ASD child. d) To propose a new model of parental education about ER and its significance on psychological wellbeing of ASD children. This study takes a base on the keenly examined past evidence on impaired ER in ASD children and its impact on the psychological wellbeing. Proposal for aiding ER through parental education has introduced. The conclusion drawn in this study is that the intervention can be more promising with educating parents regarding ER, may help their child to gain maximum from therapeutic intervention. The new proposed model of intervention extends the further scope for research in this regard. © 2009-2017, JGPT. |
Ujianadminnaacuitm2020-05-28T06:49:14+00:00
2019 |
Perubatan Komplementari dan Alternatif BMC, 19 (1), 2019, ISSN: 14726882, (dipetik oleh 0). |
2017 |
Emotional regulation in autism spectrum disorders: A new proposed model for regulating emotions through parent education Artikel Jurnal Journal of Global Pharma Technology, 9 (7), hlm. 32-43, 2017, ISSN: 09758542, (dipetik oleh 0). |