2018 |
Wahdi, Abdul E V F; Dzulkifli, M A Keberkesanan pengajaran berbantukan komputer dalam pembelajaran kosa kata Persidangan Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2018, ISBN: 9781538675250, (dipetik oleh 0). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Bahasa, Pembelajaran Kosa Kata @ persidangan{AbdulWahdi2018219, tajuk = {Keberkesanan pengajaran berbantukan komputer dalam pembelajaran kosa kata}, pengarang = {E V F Abdul Wahdi and M A Dzulkifli}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85060451986&doi = 10.1109% 2fICT4M.2018.00048&rakan kongsi = 40&md5=81d87b5f8564c0edb66e7ece650154cd}, doi = {10.1109/ICT4M.2018.00048}, isbn = {9781538675250}, tahun = {2018}, tarikh = {2018-01-01}, jurnal = {Prosiding - Persidangan Antarabangsa Teknologi Maklumat dan Komunikasi untuk Dunia Islam 2018, ICT4M 2018}, halaman = {219-226}, penerbit = {Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc.}, abstrak = {Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengajaran berbantukan komputer (BERHENTI) mengenai pembelajaran perbendaharaan kata untuk kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang kanak-kanak daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada pendidikan mereka. Kesusasteraan terdahulu telah menunjukkan bahawa CAI boleh berkesan dalam meningkatkan pembangunan bahasa. Walau bagaimanapun, penyelidikan tentang kebolehgunaan CAI dalam konteks Malaysia yang majoritinya bukan penutur bahasa Inggeris asli adalah terhad. 29 kanak-kanak dengan ASD berumur empat hingga tujuh tahun telah diambil melalui persampelan bertujuan dari dua cawangan pusat autisme. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran eksperimen di mana kanak-kanak ditugaskan kepada dua kumpulan iaitu CAI dan kumpulan kawalan (bukan CAI) berdasarkan pusat yang mereka hadiri. Kumpulan CAI menggunakan komputer dengan program perisian First Word II manakala kumpulan kawalan menerima arahan pengajaran konvensional. Keputusan a 2 x 2 ANOVA bercampur menunjukkan bahawa terdapat kesan utama masa yang ketara (i.e., intervensi sebelum dan selepas) pada pembelajaran kosa kata reseptif dan ekspresif kedua-dua peserta. Penjelasan yang berpotensi mengenai penemuan ini telah dibincangkan dalam kajian ini. Implikasi, kekuatan, batasan, dan cadangan untuk penyelidikan akan datang turut dibincangkan. © 2018 IEEE.}, nota = {dipetik oleh 0}, kata kunci = {Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Bahasa, Pembelajaran Kosa Kata}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengajaran berbantukan komputer (BERHENTI) mengenai pembelajaran perbendaharaan kata untuk kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang kanak-kanak daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada pendidikan mereka. Kesusasteraan terdahulu telah menunjukkan bahawa CAI boleh berkesan dalam meningkatkan pembangunan bahasa. Walau bagaimanapun, penyelidikan tentang kebolehgunaan CAI dalam konteks Malaysia yang majoritinya bukan penutur bahasa Inggeris asli adalah terhad. 29 kanak-kanak dengan ASD berumur empat hingga tujuh tahun telah diambil melalui persampelan bertujuan dari dua cawangan pusat autisme. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran eksperimen di mana kanak-kanak ditugaskan kepada dua kumpulan iaitu CAI dan kumpulan kawalan (bukan CAI) berdasarkan pusat yang mereka hadiri. Kumpulan CAI menggunakan komputer dengan program perisian First Word II manakala kumpulan kawalan menerima arahan pengajaran konvensional. Keputusan a 2 x 2 ANOVA bercampur menunjukkan bahawa terdapat kesan utama masa yang ketara (i.e., intervensi sebelum dan selepas) pada pembelajaran kosa kata reseptif dan ekspresif kedua-dua peserta. Penjelasan yang berpotensi mengenai penemuan ini telah dibincangkan dalam kajian ini. Implikasi, kekuatan, batasan, dan cadangan untuk penyelidikan akan datang turut dibincangkan. © 2018 IEEE. |
2017 |
Dzulkifli, M A; Wahdi, E V F A; Rahman, A W A Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2017, ISBN: 9781509045211, (dipetik oleh 3). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Pendidikan, Strategi Pendidikan, Perkembangan Bahasa, Gangguan Perkembangan Meresap, Mengajar, Pembelajaran Kosa Kata, Intervensi Baik @ persidangan{Dzulkifli201747, tajuk = {Tinjauan untuk penyelidikan dan amalan masa depan dalam menggunakan arahan berbantukan komputer mengenai pembelajaran kosa kata di kalangan kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme}, pengarang = {M A Dzulkifli dan E V F A Wahdi dan A W A Rahman}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid = 2-s2.0-85013059526&doi = 10.1109% 2fICT4M.2016.21&rakan kongsi = 40&md5 = c78e01f1ebd8c062011d42d8853ce4fd}, doi = {10.1109/ICT4M.2016.21}, isbn = {9781509045211}, tahun = {2017}, tarikh = {2017-01-01}, jurnal = {Prosiding - 6Persidangan Antarabangsa mengenai Teknologi Maklumat dan Komunikasi untuk Dunia Muslim, ICT4M 2016}, halaman = {47-52}, penerbit = {Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc.}, abstrak = {Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang pelajar mendapat manfaat yang paling besar dari pendidikan mereka. Sekolah awam atau kerajaan yang ada tidak menampung kanak-kanak berkeperluan khas dengan secukupnya dari segi penyediaan sukatan pelajaran yang baik dan juga intervensi. Sebaliknya, pelbagai bentuk gangguan perkembangan yang meluas sering ditempatkan di kelas pendidikan khas tanpa diagnosis yang tepat. Ini adalah sesuatu yang perlu diperbaiki kerana setiap kecacatan memerlukan keperluan dan perhatian yang berbeza. Pada kanak-kanak berkeperluan khas seperti kanak-kanak dengan Autism Spectrum Disorder (ASD), ia memerlukan kaedah pengajaran yang pelbagai untuk digunakan. Manakala penggunaan arahan berbantukan komputer (CAI) di Barat didapati berkesan untuk kanak-kanak dengan ASD, penyelidikan mengenai kebolehlaksanaan CAI untuk memenuhi proses pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas dalam konteks Malaysia masih kurang. Makalah ini mengkaji kajian terdahulu yang menggunakan CAI untuk meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak dengan ASD. Berikutan ini, ia mengesyorkan penyelidikan masa depan yang menggabungkan penggunaan CAI untuk meningkatkan pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. © 2016 IEEE.}, nota = {dipetik oleh 3}, kata kunci = {Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Pendidikan, Strategi Pendidikan, Perkembangan Bahasa, Gangguan Perkembangan Meresap, Mengajar, Pembelajaran Kosa Kata, Intervensi Baik}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang pelajar mendapat manfaat yang paling besar dari pendidikan mereka. Sekolah awam atau kerajaan yang ada tidak menampung kanak-kanak berkeperluan khas dengan secukupnya dari segi penyediaan sukatan pelajaran yang baik dan juga intervensi. Sebaliknya, pelbagai bentuk gangguan perkembangan yang meluas sering ditempatkan di kelas pendidikan khas tanpa diagnosis yang tepat. Ini adalah sesuatu yang perlu diperbaiki kerana setiap kecacatan memerlukan keperluan dan perhatian yang berbeza. Pada kanak-kanak berkeperluan khas seperti kanak-kanak dengan Autism Spectrum Disorder (ASD), ia memerlukan kaedah pengajaran yang pelbagai untuk digunakan. Manakala penggunaan arahan berbantukan komputer (CAI) di Barat didapati berkesan untuk kanak-kanak dengan ASD, penyelidikan mengenai kebolehlaksanaan CAI untuk memenuhi proses pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas dalam konteks Malaysia masih kurang. Makalah ini mengkaji kajian terdahulu yang menggunakan CAI untuk meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak dengan ASD. Berikutan ini, ia mengesyorkan penyelidikan masa depan yang menggabungkan penggunaan CAI untuk meningkatkan pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. © 2016 IEEE. |
Ujianadminnaacuitm2020-05-28T06:49:14+00:00
2018 |
Keberkesanan pengajaran berbantukan komputer dalam pembelajaran kosa kata Persidangan Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2018, ISBN: 9781538675250, (dipetik oleh 0). |
2017 |
Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2017, ISBN: 9781509045211, (dipetik oleh 3). |