2018 |
Wahdi, Abdul E V F; Dzulkifli, M A Keberkesanan pengajaran berbantukan komputer dalam pembelajaran kosa kata Persidangan Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2018, ISBN: 9781538675250, (dipetik oleh 0). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Bahasa, Pembelajaran Kosa Kata @ persidangan{AbdulWahdi2018219, tajuk = {Keberkesanan pengajaran berbantukan komputer dalam pembelajaran kosa kata}, pengarang = {E V F Abdul Wahdi and M A Dzulkifli}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85060451986&doi = 10.1109% 2fICT4M.2018.00048&rakan kongsi = 40&md5=81d87b5f8564c0edb66e7ece650154cd}, doi = {10.1109/ICT4M.2018.00048}, isbn = {9781538675250}, tahun = {2018}, tarikh = {2018-01-01}, jurnal = {Prosiding - Persidangan Antarabangsa Teknologi Maklumat dan Komunikasi untuk Dunia Islam 2018, ICT4M 2018}, halaman = {219-226}, penerbit = {Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc.}, abstrak = {Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengajaran berbantukan komputer (BERHENTI) mengenai pembelajaran perbendaharaan kata untuk kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang kanak-kanak daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada pendidikan mereka. Kesusasteraan terdahulu telah menunjukkan bahawa CAI boleh berkesan dalam meningkatkan pembangunan bahasa. Walau bagaimanapun, penyelidikan tentang kebolehgunaan CAI dalam konteks Malaysia yang majoritinya bukan penutur bahasa Inggeris asli adalah terhad. 29 kanak-kanak dengan ASD berumur empat hingga tujuh tahun telah diambil melalui persampelan bertujuan dari dua cawangan pusat autisme. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran eksperimen di mana kanak-kanak ditugaskan kepada dua kumpulan iaitu CAI dan kumpulan kawalan (bukan CAI) berdasarkan pusat yang mereka hadiri. Kumpulan CAI menggunakan komputer dengan program perisian First Word II manakala kumpulan kawalan menerima arahan pengajaran konvensional. Keputusan a 2 x 2 ANOVA bercampur menunjukkan bahawa terdapat kesan utama masa yang ketara (i.e., intervensi sebelum dan selepas) pada pembelajaran kosa kata reseptif dan ekspresif kedua-dua peserta. Penjelasan yang berpotensi mengenai penemuan ini telah dibincangkan dalam kajian ini. Implikasi, kekuatan, batasan, dan cadangan untuk penyelidikan akan datang turut dibincangkan. © 2018 IEEE.}, nota = {dipetik oleh 0}, kata kunci = {Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Bahasa, Pembelajaran Kosa Kata}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Kajian ini bertujuan untuk mengkaji keberkesanan pengajaran berbantukan komputer (BERHENTI) mengenai pembelajaran perbendaharaan kata untuk kanak-kanak Autism Spectrum Disorder (ASD) yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang kanak-kanak daripada mendapat manfaat sepenuhnya daripada pendidikan mereka. Kesusasteraan terdahulu telah menunjukkan bahawa CAI boleh berkesan dalam meningkatkan pembangunan bahasa. Walau bagaimanapun, penyelidikan tentang kebolehgunaan CAI dalam konteks Malaysia yang majoritinya bukan penutur bahasa Inggeris asli adalah terhad. 29 kanak-kanak dengan ASD berumur empat hingga tujuh tahun telah diambil melalui persampelan bertujuan dari dua cawangan pusat autisme. Kajian ini menggunakan reka bentuk campuran eksperimen di mana kanak-kanak ditugaskan kepada dua kumpulan iaitu CAI dan kumpulan kawalan (bukan CAI) berdasarkan pusat yang mereka hadiri. Kumpulan CAI menggunakan komputer dengan program perisian First Word II manakala kumpulan kawalan menerima arahan pengajaran konvensional. Keputusan a 2 x 2 ANOVA bercampur menunjukkan bahawa terdapat kesan utama masa yang ketara (i.e., intervensi sebelum dan selepas) pada pembelajaran kosa kata reseptif dan ekspresif kedua-dua peserta. Penjelasan yang berpotensi mengenai penemuan ini telah dibincangkan dalam kajian ini. Implikasi, kekuatan, batasan, dan cadangan untuk penyelidikan akan datang turut dibincangkan. © 2018 IEEE. |
Khowaja, K; Al-Thani, D; Salim, S S 2018-Oktober , Dechema e.V., 2018, ISSN: 20490992, (dipetik oleh 1). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Kecerdasan Buatan, Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Perbandingan Prestasi, Penyakit, Prototaip Permainan, Permainan, Kaedah Arahan, Penyelenggaraan, Prototaip, Penyelidikan, Permainan yang serius, Pembelajaran Kosa Kata @ persidangan{Khowaja2018288, tajuk = {Pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme (Asd): Daripada pembangunan kepada penilaian prototaip permainan yang serius}, pengarang = {K Khowaja dan D Al-Thani dan SS Salim}, penyunting = {Ciussi M.}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85058940806&rakan kongsi = 40&md5=02b800c8fa997482a73efac067b59fc9}, terbitan = {20490992}, tahun = {2018}, tarikh = {2018-01-01}, jurnal = {Prosiding Persidangan Eropah mengenai Pembelajaran berasaskan Permainan}, isi padu = {2018-Oktober}, halaman = {288-298}, penerbit = {Dechema e.V.}, abstrak = {Kajian literatur telah menunjukkan bahawa walaupun keberkesanan permainan yang serius dalam pembelajaran pelbagai kemahiran kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme (ASD), mereka telah kurang digunakan untuk pembelajaran perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD. Kertas kerja ini membentangkan pembangunan dan penilaian prototaip permainan yang serius untuk pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD. Rangka kerja reka bentuk permainan yang serius, terutamanya untuk kanak-kanak yang mempunyai ASD, telah digunakan sebagai asas untuk menyokong daripada reka bentuk kepada pembangunan prototaip. Rangka kerja ini termasuk komponen daripada perspektif ASD dan komponen yang digunakan dalam rangka kerja reka bentuk permainan serius sedia ada untuk perspektif kanak-kanak biasa dan reka bentuk permainan secara umum. Untuk mendapatkan keperluan pada komponen ASD (tingkah laku autisme, kaedah arahan, strategi, dan modaliti) daripada rangka kerja, kajian tinjauan terperinci telah dijalankan dengan guru yang bertugas di sekolah atau pusat untuk kanak-kanak ASD. Hasil kajian ini menyumbang kepada pembangunan prototaip. Reka bentuk penyelidikan subjek tunggal (SSRD) digunakan sebagai reka bentuk penyelidikan untuk penilaian prototaip dan menganalisis kesannya terhadap peningkatan tingkah laku autisme yang disasarkan dalam prototaip sepanjang tempoh masa.. Penilaian prototaip telah dijalankan dari segi bilangan respons yang betul yang diberikan, bilangan percubaan yang dibuat untuk mengenal pasti jawapan yang betul dan masa yang diambil untuk mengenal pasti pilihan yang betul. Perbandingan prestasi daripada garis dasar kepada intervensi dan penyelenggaraan menggunakan prototaip permainan yang serius menunjukkan bahawa pembelajaran item perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD bertambah baik selepas menggunakan prototaip dan mereka mengekalkan item pada akhir minggu. 1 dan 2 berikutan penarikan balik intervensi. Bilangan percubaan yang dibuat dikurangkan daripada garis dasar kepada campur tangan dan kemudian kekal sama semasa penyelenggaraan. Masa yang diambil untuk mengenal pasti jawapan yang betul meningkat sedikit daripada garis dasar kepada intervensi tetapi berkurangan semasa penyelenggaraan berbanding garis dasar. © 2018, Dechema e.V.. Hak cipta terpelihara.}, nota = {dipetik oleh 1}, kata kunci = {Kecerdasan Buatan, Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Perbandingan Prestasi, Penyakit, Prototaip Permainan, Permainan, Kaedah Arahan, Penyelenggaraan, Prototaip, Penyelidikan, Permainan yang serius, Pembelajaran Kosa Kata}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Kajian literatur telah menunjukkan bahawa walaupun keberkesanan permainan yang serius dalam pembelajaran pelbagai kemahiran kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme (ASD), mereka telah kurang digunakan untuk pembelajaran perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD. Kertas kerja ini membentangkan pembangunan dan penilaian prototaip permainan yang serius untuk pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD. Rangka kerja reka bentuk permainan yang serius, terutamanya untuk kanak-kanak yang mempunyai ASD, telah digunakan sebagai asas untuk menyokong daripada reka bentuk kepada pembangunan prototaip. Rangka kerja ini termasuk komponen daripada perspektif ASD dan komponen yang digunakan dalam rangka kerja reka bentuk permainan serius sedia ada untuk perspektif kanak-kanak biasa dan reka bentuk permainan secara umum. Untuk mendapatkan keperluan pada komponen ASD (tingkah laku autisme, kaedah arahan, strategi, dan modaliti) daripada rangka kerja, kajian tinjauan terperinci telah dijalankan dengan guru yang bertugas di sekolah atau pusat untuk kanak-kanak ASD. Hasil kajian ini menyumbang kepada pembangunan prototaip. Reka bentuk penyelidikan subjek tunggal (SSRD) digunakan sebagai reka bentuk penyelidikan untuk penilaian prototaip dan menganalisis kesannya terhadap peningkatan tingkah laku autisme yang disasarkan dalam prototaip sepanjang tempoh masa.. Penilaian prototaip telah dijalankan dari segi bilangan respons yang betul yang diberikan, bilangan percubaan yang dibuat untuk mengenal pasti jawapan yang betul dan masa yang diambil untuk mengenal pasti pilihan yang betul. Perbandingan prestasi daripada garis dasar kepada intervensi dan penyelenggaraan menggunakan prototaip permainan yang serius menunjukkan bahawa pembelajaran item perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD bertambah baik selepas menggunakan prototaip dan mereka mengekalkan item pada akhir minggu. 1 dan 2 berikutan penarikan balik intervensi. Bilangan percubaan yang dibuat dikurangkan daripada garis dasar kepada campur tangan dan kemudian kekal sama semasa penyelenggaraan. Masa yang diambil untuk mengenal pasti jawapan yang betul meningkat sedikit daripada garis dasar kepada intervensi tetapi berkurangan semasa penyelenggaraan berbanding garis dasar. © 2018, Dechema e.V.. Hak cipta terpelihara. |
2017 |
Dzulkifli, M A; Wahdi, E V F A; Rahman, A W A Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2017, ISBN: 9781509045211, (dipetik oleh 3). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Pendidikan, Strategi Pendidikan, Perkembangan Bahasa, Gangguan Perkembangan Meresap, Mengajar, Pembelajaran Kosa Kata, Intervensi Baik @ persidangan{Dzulkifli201747, tajuk = {Tinjauan untuk penyelidikan dan amalan masa depan dalam menggunakan arahan berbantukan komputer mengenai pembelajaran kosa kata di kalangan kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme}, pengarang = {M A Dzulkifli dan E V F A Wahdi dan A W A Rahman}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid = 2-s2.0-85013059526&doi = 10.1109% 2fICT4M.2016.21&rakan kongsi = 40&md5 = c78e01f1ebd8c062011d42d8853ce4fd}, doi = {10.1109/ICT4M.2016.21}, isbn = {9781509045211}, tahun = {2017}, tarikh = {2017-01-01}, jurnal = {Prosiding - 6Persidangan Antarabangsa mengenai Teknologi Maklumat dan Komunikasi untuk Dunia Muslim, ICT4M 2016}, halaman = {47-52}, penerbit = {Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc.}, abstrak = {Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang pelajar mendapat manfaat yang paling besar dari pendidikan mereka. Sekolah awam atau kerajaan yang ada tidak menampung kanak-kanak berkeperluan khas dengan secukupnya dari segi penyediaan sukatan pelajaran yang baik dan juga intervensi. Sebaliknya, pelbagai bentuk gangguan perkembangan yang meluas sering ditempatkan di kelas pendidikan khas tanpa diagnosis yang tepat. Ini adalah sesuatu yang perlu diperbaiki kerana setiap kecacatan memerlukan keperluan dan perhatian yang berbeza. Pada kanak-kanak berkeperluan khas seperti kanak-kanak dengan Autism Spectrum Disorder (ASD), ia memerlukan kaedah pengajaran yang pelbagai untuk digunakan. Manakala penggunaan arahan berbantukan komputer (CAI) di Barat didapati berkesan untuk kanak-kanak dengan ASD, penyelidikan mengenai kebolehlaksanaan CAI untuk memenuhi proses pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas dalam konteks Malaysia masih kurang. Makalah ini mengkaji kajian terdahulu yang menggunakan CAI untuk meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak dengan ASD. Berikutan ini, ia mengesyorkan penyelidikan masa depan yang menggabungkan penggunaan CAI untuk meningkatkan pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. © 2016 IEEE.}, nota = {dipetik oleh 3}, kata kunci = {Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Arahan Berbantukan Komputer, Arahan Berbantukan Komputer, Penyakit, E-pembelajaran, Pendidikan, Strategi Pendidikan, Perkembangan Bahasa, Gangguan Perkembangan Meresap, Mengajar, Pembelajaran Kosa Kata, Intervensi Baik}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Kekurangan strategi pendidikan boleh menghalang pelajar mendapat manfaat yang paling besar dari pendidikan mereka. Sekolah awam atau kerajaan yang ada tidak menampung kanak-kanak berkeperluan khas dengan secukupnya dari segi penyediaan sukatan pelajaran yang baik dan juga intervensi. Sebaliknya, pelbagai bentuk gangguan perkembangan yang meluas sering ditempatkan di kelas pendidikan khas tanpa diagnosis yang tepat. Ini adalah sesuatu yang perlu diperbaiki kerana setiap kecacatan memerlukan keperluan dan perhatian yang berbeza. Pada kanak-kanak berkeperluan khas seperti kanak-kanak dengan Autism Spectrum Disorder (ASD), ia memerlukan kaedah pengajaran yang pelbagai untuk digunakan. Manakala penggunaan arahan berbantukan komputer (CAI) di Barat didapati berkesan untuk kanak-kanak dengan ASD, penyelidikan mengenai kebolehlaksanaan CAI untuk memenuhi proses pembelajaran kanak-kanak berkeperluan khas dalam konteks Malaysia masih kurang. Makalah ini mengkaji kajian terdahulu yang menggunakan CAI untuk meningkatkan perkembangan bahasa kanak-kanak dengan ASD. Berikutan ini, ia mengesyorkan penyelidikan masa depan yang menggabungkan penggunaan CAI untuk meningkatkan pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD yang bukan penutur bahasa Inggeris asli. © 2016 IEEE. |
Ujianadminnaacuitm2020-05-28T06:49:14+00:00
2018 |
Keberkesanan pengajaran berbantukan komputer dalam pembelajaran kosa kata Persidangan Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2018, ISBN: 9781538675250, (dipetik oleh 0). |
2018-Oktober , Dechema e.V., 2018, ISSN: 20490992, (dipetik oleh 1). |
2017 |
Institut Jurutera Elektrik dan Elektronik Inc., 2017, ISBN: 9781509045211, (dipetik oleh 3). |