2020 |
Liang, S; Loo, C K; Sabri, Md A Q Nota Kuliah dalam Kejuruteraan Elektrik, 621 , hlm. 421-430, 2020, ISSN: 18761100, (dipetik oleh 0). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Kecerdasan Buatan, Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak Autistik, Melupakan Bencana, Kanak-kanak dengan Autisme, Diagnosis, Penyakit, E-pembelajaran, Pendekatan Hibrid, Belajar, Rangkaian Neural, Objektif Utama, Sistem Berskala, Koherensi Temporal, Pembelajaran Dalam Talian Tanpa Pengawasan @artikel{Liang2020421, tajuk = {Klasifikasi Gangguan Spektrum Autisme dalam Video: Hibrid Rangkaian Jauh Koherensi Temporal dan Pendekatan Memori Dual yang mengatur sendiri}, pengarang = {S Liang dan C K Loo dan A Q Md Sabri}, penyunting = {Kim H -Y Kim K.J.}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid = 2-s2.0-85077496650&doi = 10.1007% 2f978-981-15-1465-4_42&rakan kongsi = 40&md5 = 8d885d212faf9e5a9d686c58a2e4eecd}, doi = {10.1007/978-981-15-1465-4_42}, terbitan = {18761100}, tahun = {2020}, tarikh = {2020-01-01}, jurnal = {Nota Kuliah dalam Kejuruteraan Elektrik}, isi padu = {621}, halaman = {421-430}, penerbit = {Pemecut}, abstrak = {Autisme ketika ini, gangguan biasa. Prevalensi Gangguan Spektrum Autisme (ASD) dilaporkan 1 dalam setiap 88 individu. Diagnosis awal ASD mempunyai kesan yang signifikan terhadap kehidupan kanak-kanak autis dan ibu bapa mereka, atau penjaga mereka. Dalam kertas ini, kami telah membangunkan model pembelajaran dalam talian tanpa pengawasan untuk klasifikasi ASD. Pendekatan yang dicadangkan adalah pendekatan hibrid, terdiri, pendekatan jaringan dalam koherensi temporal, dan, pendekatan memori berkembar yang mengatur sendiri. Objektif utama penyelidikan adalah, mempunyai sistem berskala yang dapat mencapai pembelajaran dalam talian, dan, mampu mengelakkan fenomena lupa bencana dalam rangkaian saraf. Kami telah menilai pendekatan kami menggunakan set data khusus ASD, dan memperoleh hasil yang menjanjikan yang cenderung menyokong objektif keseluruhan penyelidikan. © Springer Nature Singapore Pte Ltd 2020.}, nota = {dipetik oleh 0}, kata kunci = {Kecerdasan Buatan, Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak Autistik, Melupakan Bencana, Kanak-kanak dengan Autisme, Diagnosis, Penyakit, E-pembelajaran, Pendekatan Hibrid, Belajar, Rangkaian Neural, Objektif Utama, Sistem Berskala, Koherensi Temporal, Pembelajaran Dalam Talian Tanpa Pengawasan}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {artikel} } Autisme ketika ini, gangguan biasa. Prevalensi Gangguan Spektrum Autisme (ASD) dilaporkan 1 dalam setiap 88 individu. Diagnosis awal ASD mempunyai kesan yang signifikan terhadap kehidupan kanak-kanak autis dan ibu bapa mereka, atau penjaga mereka. Dalam kertas ini, kami telah membangunkan model pembelajaran dalam talian tanpa pengawasan untuk klasifikasi ASD. Pendekatan yang dicadangkan adalah pendekatan hibrid, terdiri, pendekatan jaringan dalam koherensi temporal, dan, pendekatan memori berkembar yang mengatur sendiri. Objektif utama penyelidikan adalah, mempunyai sistem berskala yang dapat mencapai pembelajaran dalam talian, dan, mampu mengelakkan fenomena lupa bencana dalam rangkaian saraf. Kami telah menilai pendekatan kami menggunakan set data khusus ASD, dan memperoleh hasil yang menjanjikan yang cenderung menyokong objektif keseluruhan penyelidikan. © Springer Nature Singapore Pte Ltd 2020. |
2018 |
Khowaja, K; Al-Thani, D; Salim, S S 2018-Oktober , Dechema e.V., 2018, ISSN: 20490992, (dipetik oleh 1). Abstrak | Pautan | BibTeX | Tag: Kecerdasan Buatan, Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Perbandingan Prestasi, Penyakit, Prototaip Permainan, Permainan, Kaedah Arahan, Penyelenggaraan, Prototaip, Penyelidikan, Permainan yang serius, Pembelajaran Kosa Kata @ persidangan{Khowaja2018288, tajuk = {Pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme (Asd): Daripada pembangunan kepada penilaian prototaip permainan yang serius}, pengarang = {K Khowaja dan D Al-Thani dan SS Salim}, penyunting = {Ciussi M.}, url = {https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85058940806&rakan kongsi = 40&md5=02b800c8fa997482a73efac067b59fc9}, terbitan = {20490992}, tahun = {2018}, tarikh = {2018-01-01}, jurnal = {Prosiding Persidangan Eropah mengenai Pembelajaran berasaskan Permainan}, isi padu = {2018-Oktober}, halaman = {288-298}, penerbit = {Dechema e.V.}, abstrak = {Kajian literatur telah menunjukkan bahawa walaupun keberkesanan permainan yang serius dalam pembelajaran pelbagai kemahiran kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme (ASD), mereka telah kurang digunakan untuk pembelajaran perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD. Kertas kerja ini membentangkan pembangunan dan penilaian prototaip permainan yang serius untuk pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD. Rangka kerja reka bentuk permainan yang serius, terutamanya untuk kanak-kanak yang mempunyai ASD, telah digunakan sebagai asas untuk menyokong daripada reka bentuk kepada pembangunan prototaip. Rangka kerja ini termasuk komponen daripada perspektif ASD dan komponen yang digunakan dalam rangka kerja reka bentuk permainan serius sedia ada untuk perspektif kanak-kanak biasa dan reka bentuk permainan secara umum. Untuk mendapatkan keperluan pada komponen ASD (tingkah laku autisme, kaedah arahan, strategi, dan modaliti) daripada rangka kerja, kajian tinjauan terperinci telah dijalankan dengan guru yang bertugas di sekolah atau pusat untuk kanak-kanak ASD. Hasil kajian ini menyumbang kepada pembangunan prototaip. Reka bentuk penyelidikan subjek tunggal (SSRD) digunakan sebagai reka bentuk penyelidikan untuk penilaian prototaip dan menganalisis kesannya terhadap peningkatan tingkah laku autisme yang disasarkan dalam prototaip sepanjang tempoh masa.. Penilaian prototaip telah dijalankan dari segi bilangan respons yang betul yang diberikan, bilangan percubaan yang dibuat untuk mengenal pasti jawapan yang betul dan masa yang diambil untuk mengenal pasti pilihan yang betul. Perbandingan prestasi daripada garis dasar kepada intervensi dan penyelenggaraan menggunakan prototaip permainan yang serius menunjukkan bahawa pembelajaran item perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD bertambah baik selepas menggunakan prototaip dan mereka mengekalkan item pada akhir minggu. 1 dan 2 berikutan penarikan balik intervensi. Bilangan percubaan yang dibuat dikurangkan daripada garis dasar kepada campur tangan dan kemudian kekal sama semasa penyelenggaraan. Masa yang diambil untuk mengenal pasti jawapan yang betul meningkat sedikit daripada garis dasar kepada intervensi tetapi berkurangan semasa penyelenggaraan berbanding garis dasar. © 2018, Dechema e.V.. Hak cipta terpelihara.}, nota = {dipetik oleh 1}, kata kunci = {Kecerdasan Buatan, Gangguan Spektrum Autisme, Kanak-kanak dengan Autisme, Perbandingan Prestasi, Penyakit, Prototaip Permainan, Permainan, Kaedah Arahan, Penyelenggaraan, Prototaip, Penyelidikan, Permainan yang serius, Pembelajaran Kosa Kata}, pubstate = {diterbitkan}, tppubtype = {persidangan} } Kajian literatur telah menunjukkan bahawa walaupun keberkesanan permainan yang serius dalam pembelajaran pelbagai kemahiran kanak-kanak dengan gangguan spektrum autisme (ASD), mereka telah kurang digunakan untuk pembelajaran perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD. Kertas kerja ini membentangkan pembangunan dan penilaian prototaip permainan yang serius untuk pembelajaran perbendaharaan kata kanak-kanak dengan ASD. Rangka kerja reka bentuk permainan yang serius, terutamanya untuk kanak-kanak yang mempunyai ASD, telah digunakan sebagai asas untuk menyokong daripada reka bentuk kepada pembangunan prototaip. Rangka kerja ini termasuk komponen daripada perspektif ASD dan komponen yang digunakan dalam rangka kerja reka bentuk permainan serius sedia ada untuk perspektif kanak-kanak biasa dan reka bentuk permainan secara umum. Untuk mendapatkan keperluan pada komponen ASD (tingkah laku autisme, kaedah arahan, strategi, dan modaliti) daripada rangka kerja, kajian tinjauan terperinci telah dijalankan dengan guru yang bertugas di sekolah atau pusat untuk kanak-kanak ASD. Hasil kajian ini menyumbang kepada pembangunan prototaip. Reka bentuk penyelidikan subjek tunggal (SSRD) digunakan sebagai reka bentuk penyelidikan untuk penilaian prototaip dan menganalisis kesannya terhadap peningkatan tingkah laku autisme yang disasarkan dalam prototaip sepanjang tempoh masa.. Penilaian prototaip telah dijalankan dari segi bilangan respons yang betul yang diberikan, bilangan percubaan yang dibuat untuk mengenal pasti jawapan yang betul dan masa yang diambil untuk mengenal pasti pilihan yang betul. Perbandingan prestasi daripada garis dasar kepada intervensi dan penyelenggaraan menggunakan prototaip permainan yang serius menunjukkan bahawa pembelajaran item perbendaharaan kata dalam kalangan kanak-kanak ASD bertambah baik selepas menggunakan prototaip dan mereka mengekalkan item pada akhir minggu. 1 dan 2 berikutan penarikan balik intervensi. Bilangan percubaan yang dibuat dikurangkan daripada garis dasar kepada campur tangan dan kemudian kekal sama semasa penyelenggaraan. Masa yang diambil untuk mengenal pasti jawapan yang betul meningkat sedikit daripada garis dasar kepada intervensi tetapi berkurangan semasa penyelenggaraan berbanding garis dasar. © 2018, Dechema e.V.. Hak cipta terpelihara. |
Ujianadminnaacuitm2020-05-28T06:49:14+00:00
2020 |
Nota Kuliah dalam Kejuruteraan Elektrik, 621 , hlm. 421-430, 2020, ISSN: 18761100, (dipetik oleh 0). |
2018 |
2018-Oktober , Dechema e.V., 2018, ISSN: 20490992, (dipetik oleh 1). |